top of page
  • Writer's pictureטלי גנט מרדכי

להיות בטיפול: על התקווה הגלומה במרחב הטיפולי

איך להגיע אל האי השקט שלי

שישנו

אני יודעת שישנו

/ רחל חלפי


הדלת נפתחת ונסגרת, ילדים ומבוגרים נכנסים לחדר ויוצאים ממנו, כל שעה טיפולית היא אוסף צפוף ומרשים של מפגשים, מערכות יחסים, סיפורי חיים, תהליכים, אתגרים והתמודדויות, תקוות, כוחות ומשאבים פנימיים...

והשעות חולפות, ומבעד לחלון אני מתבוננת בהשתנות האור, בתנודות במזג האוויר, ולמרות נוכחותו הקבועה, תמיד מגיע הרגע המפתיע שבו נראה הירח צופה מלמעלה.


בזמן האחרון אני עסוקה יותר ויותר במחשבות על האופן שבו הטיפול משפיע ונוכח בחייהם של המטופלות והמטופלים, מעבר לזמן שבחדר המשותף.

חדר הטיפול, מקום ממשי שהוא גם מרחב נפשי, מזמין אותנו לביטוי חופשי, לגילוי חלקים שונים בעצמנו וליצירת תובנות, למשחק וליצירתיות, לחוויית מסע פנימי משמעותי- ששואף לקדם התפתחות ולאפשר לנו להיות במגע עם כל החלקים שבנו, ולעצב את חיינו באופן שמדויק לנו.


להיות בטיפול. טיפול היא מילה שמעוררת חשש אצל אנשים מסוימים.

לפעמים זו תוצאה של דעות קדומות או השפעת הסביבה, תוצר של מה שנראה בסדרות או בסרטים (בהם המטפל/ת נראים כדמות סמכותית שיושבת ומהמהמת, כאילו בלי כוונה אמתית), רתיעה מקשר שיש בו חשיפה של תכנים אישיים, חוסר מודעות לאופן בו מתנהל הטיפול ולמה שקורה בתהליך, החשש מעיסוק בחומרים כואבים שיש ניסיון לדחוק לשוליים, להתעלם או להתנתק מהם, ועוד.

אבל כלל המערכות שלנו חכמות מאוד, ולא אחת מיחושים גופניים מאותתים לנו על הצורך להקשיב לעצמנו, לקחת פסק זמן, להיות במגע עם הצרכים שלנו; ודפוסי התנהגות, מחשבות או אופן התנהלות בקשרים שונים מעידים על האופן בו אנחנו תופסים את עצמנו או מהן הציפיות שלנו לתגובות מהסביבה.


אחד הדברים שחשוב לי להדגיש בפני המטופלים/ות או ההורים (במקרה שמדובר בילדים או בני נוער), קשור לכך ש"טיפול" פירושו לא שיש משהו מקולקל שצריך לתקן. שלא מדובר בשרביט קסמים שמעלים את כל המורכבויות בבת אחת.

הטיפול שואף לאפשר חוויה של כנות ואותנטיות, להניח את עצמנו במרחב בטוח, והוא תהליך של יצירת אמון וקשר, שותפות עמוקה בחוויות של כאב, אשמה, חרטה, בדידות, וגם של תקווה, השתתפות כנה, הכלה וליווי קשוב.


ישיבה פנים אל פנים, רגל על רגל, מבט פוגש במבט, רגשות שהיו מעורפלים מקבלים מקום וניסוח בחלל החדר.

לפעמים נדמה לי שהמילים הן כמו תרופות שהשפעתן ארוכת טווח, מתמוססות לאט בתוך הנפש, פועלות את פועלן מתוך מסתור בלתי ידוע, מחוללות שינוי דרך אמירות מסייעות, ומאפשרות פתיחות וגמישות- מילים שהן קרשי הצלה.


להיות בטיפול- ללטש את העמדה הפנימית וליצור תחושת ביטחון, לאפשר לנו להגיע אל "האי הפנימי שלנו שישנו"- ולפעמים אנחנו זקוקים לאדם נוסף כדי שיוכל להאיר לנו דרכים נוספות או חלופיות.

bottom of page